Hvad skete der med den guldfisk ? – den fantastiske ide, som bare ikke klarede den igennem kommercialisering.
Jeg er sikker på, du har gen-opfundet hjulet snesevis af gange, og du har sandsynligvis også efterladt nogle gyldne muligheder i det forstyrrende “lerlag” i din organisation. Ligesom de af os, der opfandt tablet pc’en for 20 år siden, 10 år for tidligt, eller forlod en super skarp kollega eller partner på egen hånd med sin brillante idé.
På det tidspunkt havde du ikke indsigt, kapacitet, finansiering eller måske ikke engang en ide om, at ideen var tilgængelig.
Vi ser virksomheder af alle størrelser, der efterlader store innovationer, simpelthen fordi de ikke er i stand til at vurdere den faktiske værdi eller kommercialisere med succes. Måske fordi båndbredden ikke var tilgængelig på det tidspunkt – og nu – bliver muligheden udnyttet af en anden. Vi ser en række indlysende eksempler inden for nogle af de teknologiske mega-trend områder på kanten af udbrud – som f.eks. traditionelle bilproducenter, der virkede helt afslappede, indtil Tesla dukkede op. Store printer producenter, der tøver med at udnytte 3D-mulighederne. Disse eksempler er meget synlige for alle
Det samme scenario sker hver dag, i alle virksomheder, også i det gode, solide SME segment, som rent faktisk er rygraden i mange landes økonomi.
Globaliseringen, informations-hastigheden, – effektivitets, finansierings- og kompetencekravene, der er nødvendige for at sikre gode idéer og innovations-muligheder, styres og udvikles, er fortsat et prioritets og kvalfiserings spørgsmål. Det bliver stadig vigtigere at prioritere rigtigt.
Så her er mit råd, at sikre, at virksomheden får et ordenligt ide styrings system på plads – sørg for at i fanger, dokumenterer og kvalificerer de rigtige innovationer til det rigtige tidspunkt og faciliter derefter din innovations pipeline med de relevante kommercialiserings-rammer. (Mere om dette i andre artikler.)
Den vigtige erfaring her er, at mange gode ideer kun vil nå markedet igennem strukturerede innovations partnerskaber. Specielt i organisationer, hvor ressource og kapacitet er begrænset – kan du skabe reel værdi ud af “ufærdige” innovationer eller “glemte” ideer – og vigtigere, få ekstra værdi fra dine kernekompetencer ved at anvende dem i innovations samarbejder.
Netop nu er EUROSTARS-programmet en mulighed for at modtage finansiering til internationalt innovations-samarbejde. Din virksomhed vil have en god mulighed for at etablere partnerskaber, der gør det muligt for ellers “tabte” innovationer at blive kommerciel succes
Virkon kan rådgive og bistå i etableringen af innovations ledelses strukturer, der sikrer en effektiv styring af din innovations pipeline. Vi kan også hjælpe dig med at identificere og evaluere dine “glemte” innovationer, finde innovations partnere og sikre fælles værdiskabelse.
Ring til os for at drøfte, hvordan vi kan fremskynde værdiskabelsen i din virksomhed.